17.11.2025 11:50

Rowerem wzdłuż torów WKD – rusza przygotowanie trasy. Co to oznacza dla Komorowa?

2
W piątek, 14 listopada 2025 r., podpisano umowę na opracowanie koncepcji 22-kilometrowej trasy rowerowej wzdłuż linii Warszawskiej Kolei Dojazdowej – od Grodziska Mazowieckiego aż do granic administracyjnych Warszawy. To pierwszy formalny krok do budowy ciągłej, asfaltowej ścieżki rowerowej, która pobiegnie także przez teren gminy Michałowice, w tym Komorowa.

Gdzie powstanie trasa?

Projekt nosi nazwę „Ścieżki rowerowe wzdłuż linii kolejowej WKD od Grodziska Mazowieckiego do granic administracyjnych Warszawy”. Zakłada on stworzenie ok. 22 km spójnej trasy rowerowej biegnącej możliwie blisko torów WKD – od stacji Grodzisk Mazowiecki Radońska aż do skrzyżowania torów z ulicą Badylarską na skraju Warszawy i Opaczy-Wielkiej.

W przedsięwzięciu biorą udział wszystkie samorządy położone wzdłuż linii WKD: Grodzisk Mazowiecki, Milanówek, Brwinów, Podkowa Leśna, Pruszków i Michałowice. Liderem projektu, działającym w imieniu pozostałych gmin, jest Grodzisk Mazowiecki.

Szacunkowa długość odcinków na terenie poszczególnych gmin to:

  • Grodzisk Mazowiecki – ok. 4 km

  • Milanówek – ok. 1,5

  • Brwinów – ok. 4,3 km

  • Michałowice – ok. 6,8 km

  • Pruszków – ok. 4,7 km

  • Podkowa Leśna – ok. 1 km

Łącznie daje to około 22 km trasy, przy czym to właśnie w gminie Michałowice zaplanowano najdłuższy odcinek – obejmujący m.in. rejon Komorowa.

Co dokładnie zostanie zaprojektowane?

Podpisana umowa dotyczy koncepcji – czyli dokumentu, który ma sprawdzić możliwości realizacji inwestycji, wskazać przebieg trasy i zaproponować konkretne rozwiązania techniczne. Na tej podstawie powstaną później projekty budowlane i wykonawcze.

Zakres prac obejmuje m.in.: zaprojektowanie dróg dla rowerów oraz ciągów pieszo-rowerowych o nawierzchni asfaltowej w pasie wzdłuż torów WKD, połączenia z istniejącą infrastrukturą – np. z obecnymi ścieżkami, drogami lokalnymi i dojazdami do stacji, system odwodnienia (odprowadzenie wód opadowych), oświetlenie trasy, przeprawy przez cieki wodne, analizę i propozycje zmian w organizacji ruchu, rozwiązanie kolizji z istniejącą infrastrukturą i ewentualną przebudowę wybranych odcinków dróg.

Dodatkowo założono, że nowa trasa połączy w jeden, spójny układ już istniejące fragmenty ścieżek rowerowych biegnących w sąsiedztwie linii WKD. Oznacza to, że koncepcja pokaże, gdzie można wykorzystać to, co już jest, a gdzie trzeba będzie zaprojektować zupełnie nowe odcinki. Docelowo cała trasa ma mieć asfaltową nawierzchnię. 

Co zyska Komorów?

Dla mieszkańców Komorowa projekt oznacza w przyszłości:

  • bezpieczniejszą, wydzieloną trasę rowerową wzdłuż torów WKD – zamiast jazdy ruchliwymi ulicami lub nieutwardzonymi drogami,

  • wygodny dojazd rowerem do stacji WKD i dalej do Warszawy (w formule „rower + kolej”),

  • lepsze połączenie z sąsiednimi miejscowościami wzdłuż linii – m.in. z Podkową Leśną, Pruszkowem i Grodziskiem Mazowieckim,

  • ułatwienie codziennych dojazdów do pracy, szkoły czy na zajęcia pozalekcyjne,

  • ograniczenie ruchu samochodowego i emisji spalin w całym pasie osiedleńczym od Grodziska po granice Warszawy.

WKD podkreśla, że infrastruktura rowerowa nie ma konkurować z kolejką, lecz ją uzupełniać – rower ma stać się naturalnym środkiem transportu „pierwszej i ostatniej mili”, szczególnie ważnym w powiatach grodziskim i pruszkowskim.

Terminy i co dalej?

Do połowy 2026 r. powstanie koncepcja, która pokaże m.in. dokładny przebieg ścieżki w poszczególnych gminach, w tym w Komorowie, oraz szacunkowe koszty budowy. Następnym krokiem będzie przygotowanie projektów technicznych, a potem – pozyskanie finansowania i ogłoszenie przetargów na prace budowlane.

Na razie jest to etap planowania, ale już dziś wiadomo, że planowana trasa rowerowa wzdłuż torów WKD będzie jedną z kluczowych inwestycji rowerowych w naszym regionie – i w dużej mierze będzie przebiegać właśnie przez gminę Michałowice, a w tym także przez Komorów.


Źródła: wkd.com.pl, grodzisknews.pl, pruszkow.pl
Fot. Sunick Molla/Unsplash  

Opublikowany przez: Angelika Zdankiewicz-Staniszkis
Podobne tematy: ścieżki rowerowe